Drie meest voorkomende voedselintoleranties

Drie meest voorkomende voedselintoleranties

Allergie of intolerant?

In tegenstelling tot een allergie, is er bij voedselintolerantie geen sprake van een allergische reactie. In plaats daarvan reageren de darmen en/of maag heftig op een bepaald product. Dit kan vervelende gevolgen hebben: diarree, een opgeblazen gevoel, uitslag, hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid, maar ook klachten die je niet per se verwacht, zoals rug pijn of een loopneus.  Vaak wordt een intolerantie voor een bepaald product bevestigd door het zogenaamde eliminatiedieet.

Eliminatiedieet

In dit dieet worden bepaalde producten vermeden die vaak met voedsel intolerantie geassocieerd worden, tot de klachten wegdijen. Daarna start men een voor een opnieuw met deze producten eten, onder toeziend oog van een dieet specialist. Wanneer de symptomen terugkeren, is het duidelijk op welke voeding iemand reageert.

De meest voorkomende voedselintoleranties zijn voor zuivel, gluten en cafeïne.

1. Zuivel

Of eigenlijk specifieker gezegd: lactose. Lactose is een suiker die wordt gevonden in melk en andere zuivelproducten. Normaliter wordt lactose afgebroken door een enzym genaamd lactase. Wanneer men een tekort heeft aan dit enzym, kan het lichaam lactose niet meer goed afbreken. De symptomen van een zuivel intolerantie zijn vaak buikpijn, een opgeblazen gevoel, diarree, winderigheid en misselijkheid. In feite heeft 65% van de bevolking moeite met het afbreken van lactose. Het is dus heel normaal. Omdat je als kind vaak veel zuivel eet, went het lichaam echter aan afbreken van lactose. Oude kaas of een gefermenteerd product is vaak makkelijker af te braken, omdat er relatief minder lactose in zit.

2. Gluten

Gluten is een verzamelnaam voor proteïnen die worden gevonden in verschillende graan soorten. Er zijn verschillende aandoeningen gerelaterd aan gluten, zoals coeliakie. Bij coeliakie reageert het immuunsysteem op bepaalde granen, wat serieuze schade kan veroorzaken op je stoelgang. Glutensensitiviteit is een mildere variant van gluten intolerantie, met vergelijkbare maar minder intense symptomen. In dit geval moeten producten als brood, pasta, ontbijtgranen, bier. Crackers en vele sauzen worden vermeden.

3. Cafeïne

Cafeïne is een bitter goedje dat in veel drankjes zit, zoals koffie, frisdrank, maar ook in chocola, thee en energiedrank. Het is een stimulant, wat betekent dat het vermoeidheid reduceert en je alertheid bevordert als je het consumeert. Dit doet het door adenosine sensoren te blokkeren. Adenosine reguleert normaliter je slaap-cyclus en zorgt er voor dat je moe wordt. Volwassenen kunnen dagelijks tot 400 mg cafeïne veilig consumeren zonder neveneffecten. Maar sommige mensen zijn gevoeliger voor caffeine, waardoor hun hartslag verhoogt, ze last kunnen krijgen van angst, slapeloosheid, nervositeit en rusteloosheid. Deze overgevoeligheid kan al optreden na één slok cafeïne houdend drankje, maar is anders dan een cafeïne allergie, waarbij het immuunsysteem actief reageert op het goedje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *